Musiken, hjärnan och njutning

“The problem of neurology is to understand man himself”. Så öppnar professor Robert J. Zatorre, sin föreläsning på jubileumssymposiet “The Amazing Brain”. Citatet från den kände neurokirurgen Wilder Penfield resonerar väl med temat för eftermiddagens program om just hjärnan.

Varför ska vi studera musik inom neurovetenskap? Frågan får ryggarna att sträckas i Stadshallen denna regniga onsdagseftermiddag. De flesta har suttit här sedan klockan nio imorse vilket onekligen kan ge träsmak som inte ens kaffe kan bota. Det kan däremot Zatorre.

Hans föreläsning “From Perception to Pleasure: the Brain Basis of Music” griper tag i såväl gymnasieelever som professorer. Med lättillgängliga förklaringar och inspelningar av både tusenåriga flöjter och technopop demonstrerar han varför musik är behagligt (för de flesta) och hur den påverkar våra hjärnor.

I publiken sitter bland annat gymnasieelever och några av dem börjar dansa i sina stolar när Zatorro spelar upp ett av sina samtida musikexempel. “Vår biologilärare tog med oss hit och det är mycket intressant!” berättar Maria Xu och Hanna Begander i pausen, båda tredjeårselever på Malmö Latinskola.

Frågestunden efter föreläsningen utnyttjas till max. Musik tycks vara ett ämne som alla kan relatera till. Varför tycker vissa mindre om musik än andra? Varför låter vissa intervaller bra och andra fult? Hur hänger musik ihop med lärande?

Dagens föreläsningsprogram har varit både intensivt och lärorikt. Nivån har skiftat mellan både lättillgängligt och komplicerat. Flera av de besökande gymnasieeleverna uttrycker att de förstod helheten men inte detaljerna. För några blev det en positiv utmaning och för andra lite för mycket. Oavsett har dagen varit en resa till neurovetenskapens mest spännande rum och en chans att höra några av världens bästa föreläsare. Inte ens ett regnigt Lund kan stoppa den känslan.

Läs fler bloggar från vetenskapsveckan om den fantastiska hjärnan

Se Robert Zatorres presentation:

Se presentationer från symposiet ”The Amazing Brain”
(Edvard Mosers presentation är ej tillgänglig)

Text och bilder: Lina Lockean, Masterstudent i Medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet.

Det här inlägget postades i Hjärnvecka, Svenska, Vetenskapsvecka. Bokmärk permalänken.

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt